Federica designs and facilitates art workshops in collaboration with museums, hospitals, schools and organizations.

The arts have the power to transform lives, fostering emotional well-being, enhancing the healing process within healthcare systems, and playing a vital role in social justice and peacebuilding. Through creativity, individuals and communities can reconnect with their resilience, find solace in times of uncertainty, and build stronger connections with one another.

As a fellow of the Global Arts in Medicine program, Federica is currently preparing the TAMASHA - Arts and Health Festival, where she curates the Arts & Creativity for Displacement team, organizing an art workshop with the Nibung community of Bamenda, Cameroon, engaging internally displaced persons (IDPs) affected by the Cameroon sociopolitical crisis through creative arts.

A mural will be also created with a group of displaced children from Al-Salaam Housing in Dongala, North Sudan, who are dealing with war’s consequences.

The activities aim to promote healing, foster a sense of community, build resilience, and reduce feelings of isolation.

On this page, some examples from her previous workshops.

For information or collaboration: federica@aiellopini.com

[ITA]

Federica progetta e conduce laboratori artistici in collaborazione con musei, ospedali, scuole e organizzazioni.

Le arti hanno il potere di trasformare le vite, favorendo il benessere emotivo, migliorando il processo di guarigione all'interno dei sistemi sanitari e svolgendo un ruolo fondamentale nella giustizia sociale e nella costruzione della pace. Attraverso la creatività individui e comunità possono rafforzare la propria resilienza, trovare conforto nei momenti di incertezza e costruire legami più forti tra di loro.

In qualità di fellow del programma Global Arts in Medicine, Federica sta attualmente collaborando alla preparazione del TAMASHA - Arts and Health Festival di quest’anno, per il quale, come curatrice del team Arts & Creativity for Displacement, sta organizzando un laboratorio artistico in Camerun.

L’attività si svolgerà anche a Dongala, North Sudan, dove verrà creato un murales insieme ai bambini del Al-Salaam Housing, profughi a causa della guerra.

L’obiettivo di queste iniziative è favorire la resilienza e ridurre il senso di isolamento, favorendo le connessioni attraverso l’arte.

In questa pagina trovate qualche esempio di laboratori passati.

Per informazioni o collaborazioni: federica@aiellopini.com

Museoterapia

MUSEOTERAPIA - L’arTE che cura project, born from the collaboration between the Carlo Poma hospital and Fondazione Palazzo Te.
At Palazzo Te heroes who cry, fall and get up, teaching us the strength of fragility.

A series of artistic workshops involved some Nephrology and Dialysis patients at the Mantua hospital in painting, dance, theater and music practices. The clinical gaze of the facility’s professionals has collected valuable information to construct a study, which will result in an article to be published in a scientific journal.

The objective is to verify whether artistic stimuli can contribute to a 10% reduction in the degree of physical and mental asthenia, a frequent condition in cases of renal failure with the need for dialysis. The participants are aged between 18 and 80, are male and female, and will be compared with a second group of patients who have not had the artistic experience. The project was carried out in collaboration with Fondazione Palazzo Te which already boasts significant experience in the field of cultural welfare.

[ITA]

Progetto MUSEOTERAPIA - L’arTE che cura, nato dalla collaborazione tra l’Ospedale Carlo Poma e Fondazione Palazzo Te

A Palazzo Te eroi che piangono, cadono e si rialzano, insegnandoci la forza della fragilità. Una rassegna di laboratori ha coinvolto alcuni pazienti della Nefrologia e Dialisi dell'ospedale di Mantova in pratiche di pittura, danza, teatro e musica. Lo sguardo clinico dei professionisti della struttura ha raccolto informazioni preziose per costruire uno studio, che sfocerà in un articolo da pubblicare su una rivista scientifica. 

Si vuole verificare se gli stimoli artistici possono contribuisce a una riduzione del 10% del grado di astenia fisica e mentale, condizione frequente in caso di insufficienza renale con necessità di dialisi. I partecipanti hanno un’età compresa fra i 18 e gli 80 anni, sono maschi e femmine, e saranno messi a confronto con un secondo gruppo di pazienti che non hanno vissuto l’esperienza artistica. Il progetto è stato realizzato in collaborazione con Fondazione Palazzo Te che già vanta un’esperienza significativa nel campo del welfare culturale.

A new cycle of MUSEOTERAPIA at Palazzo Te, October 2024: “Minotauromachia: Unire i puntini della vita, e anche di più” drawing and collage workshop

 

Mandala Flower - Collective Collage

Art workshop for adults Sentimenti e Thanatos as part of the Alla fine dei conti cultural event at Casa del Mantegna.

A collective collage experience exploring emotions.

[ITA]

Laboratorio artistico per adulti Sentimenti e Thanatos per la rassegna Alla fine dei conti presso Casa del Mantegna.

Un’esperienza di collage collettivo intorno e dentro alle emozioni.